Op kantoor:
Sinds 1 februari 2018 was het kantoor van BBAN gevestigd op de Utrechtseweg 109 in Amersfoort. Vanaf 1 juli 2023 zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor op De Kazematten 4 in Amersfoort. Op kantoor werken Bas Bouwman, Jaime Verlaan en René Verlaan. Onze VA (virtueel assistent), Vicky de Groot werkt vanuit huis. Ieder heeft zo zijn eigen taken:
Zo vertelt Vicky: ‘’ Ik bied ondersteuning van administratieve taken in de breedste zin van het woord. Ik houd bijvoorbeeld de ledenlijsten bij, verstuur uitnodigingen voor meetings, beantwoordt vragen, het financiële gedeelte van de leden en behandel diverse andere administratieve kwesties. Natuurlijk onderhoud ik ook het contact met de (bouw)adviseurs, ketenpartners en onze andere leden.
Voor de podcast BBAN Bouw & Advies mag ik leden uitnodigen om hun expertise te delen. Met de podcast willen wij de luisteraar informeren over BBAN, onze leden en diverse onderwerpen gerelateerd aan de bouw. Hier ontvangen wij ook positieve reacties op en ik vind het onwijs leuk en leerzaam om te doen.’’
Jaime daarentegen is juist verantwoordelijk voor alles dat met ‘cijfers’ te maken heeft, oftewel de financiële kant. Denk hierbij aan offertes uitsturen, factureren en begroten.
Ook is zij bezig met de projectadminstratie. ‘’Projectadministratie houdt eigenlijk in dat ik een dossier opbouw van de lopende projecten. Ik bel regelmatig met de bouwadviseurs om te vragen waar ze op dat moment mee bezig en of zij tegen problemen aanlopen,’’ zegt ze. ‘’Op het moment dat er technische problemen zijn dan komt René in beeld en bij andere kwesties sparren we met elkaar over een oplossing.’’
Het leukste aan haar werk vindt Jaime de combinatie van projectadministratie (ontwikkelingen) en financiën (resultaten). ‘’Hierdoor kan ik namelijk weer begroten wat de nieuwe mogelijkheden zijn voor het bedrijf, denk bijvoorbeeld aan beurzen en acquisitie,’’ zegt Jaime. ‘’Dit maakt mij enthousiast en motiveert mij.’’
René is de initiatiefnemer van De BBAN Groep. ‘’Doordat de groep de afgelopen jaren flink is gegroeid, richt ik mij nu op de coordinatie van alle werkzaamheden van de leden, deze bewaak ik in tijd en kwaliteit,’’ zegt René.
Wil je meer weten over René en waarom hij BBAN heeft opgezet? Lees dan verder.
Initiatiefnemer René Verlaan vertelt
“Klanten kiezen steeds vaker voor de ‘no worries’ aanpak én de scherpere prijs van de BBAN.”
René Verlaan is oprichter van de BBAN-groep. Daarvoor was hij jarenlang bouwkundig inkoper bij diverse hoofdaannemers. Hij kocht producten in zoals grondwerk, dakpannen, kozijnen en dergelijke.
“Ik zag vaak dat er een groot gat zat tussen de prijs van inkoop en verkoop, een gat van soms wel 20 tot 30 procent! Als je de weg in de bouwwereld heel goed kent, kun je flink geld besparen. Zonder dat het ten koste van de kwaliteit gaat.”
Op 15 maart 2000 gooide hij het roer om en heeft hij de BBAN opgericht. De aanleiding hiervoor was een succesvolle dakopbouw voor zijn eigen huis. “Ik had inmiddels geleerd, dat als je niet goed beschrijft wat je wilt hebben, de kans groot is dat je dan onderuit gaat.” Toen zijn dakopbouw klaar was, kwamen spontaan veel geïnteresseerden op hem af.
Verlaan: “Ik ben met de BBAN begonnen omdat mensen mij spontaan werk aanboden, maar ook omdat ik de marges van 20 à 30 procent wilde verminderen. Uiteraard kost BBAN ook geld. Wij kosten gemiddeld 10 procent van de aanneemsom. Daar doen wij dan wel alles voor: van idee, tekenen, berekenen, bestek, aannemers selecteren, controle tijdens de bouw tot oplevering en nazorg. De naam BBAN (Bouwaanvraag, Bouwbestek, Aannemersselectie en Nazorg) staat letterlijk voor onze gestructureerde aanpak. In de praktijk verdienen wij hiermee onze kosten vrijwel altijd moeiteloos terug voor onze klanten.”
“Aannemers willen vaak maar één ding: bouwen,” vervolgt Verlaan. “Hier willen ze ook nog eens zoveel mogelijk aan verdienen. In de praktijk gebeurt dit vaak wanneer er vooraf geen duidelijke afspraken zijn gemaakt, de prijs loopt dan heel snel op. Denk hierbij aan een muurtje extra schilderen of een verplaatst stopcontact. De aannemer is de specialist en de klant vaak een leek, die achteraf niks anders kan doen, dan de hoofdprijs voor meerwerk betalen.” Tegenwoordig begint dit gedrag bij sommige bouwaannemers te veranderen.
Verlaan legt duidelijk uit hoe de BBAN deze misstand bij haar klanten voorkomt. “De meerwaarde van BBAN is dat wij altijd in 3 stappen werken: eerst vooraf een prijsopgave van een wijziging, een akkoord van de klant en dan pas uitvoeren. Zo zijn er achteraf nooit onvoorziene kosten. Wij hebben geen belang bij meer verdienen aan een klant. Wij zijn alleen gebaat bij een tevreden klant.”
Een ander voorbeeld van de transparante aanpak van de BBAN is dat iedere twee weken een bouwoverleg plaats vindt, waardoor iedereen op de hoogte is van wat er speelt. “Wij zijn de olie in het bouwproces en communiceren goed met beide partijen,” zegt Verlaan.
Om een goed beeld te krijgen wat een reële prijs voor een project is, is tijd en zorgvuldigheid nodig. Verlaan: “Anders ben je voor je het weet appels met peren aan het vergelijken. Wij specificeren daarom alles met de bouwaanvraag en het bouwbestek. Daarna kun je eenduidig bij meerdere aannemers een offerte aanvragen. Zo krijg je inhoudelijk dezelfde offertes en kun je dus écht op prijs vergelijken. Dat kost vooraf dus wat meer tijd, maar dat levert haast altijd een groot prijsvoordeel én een soepel lopend bouwproces op. Gelukkig kiezen klanten steeds vaker van onze ‘no worries’ aanpak, zeker als dat ook nog eens gepaard gaat met een scherpere prijs.”
Constructieberekeningen, technische installaties, domotica, duurzaam bouwen: in de bouw verandert er continu zo veel, dat niet iedereen meer alles kan weten. Hoe gaat de BBAN hiermee om? Verlaan: “Bij de BBAN werken we met een breed netwerk om ons heen. Zodra er iets specialistisch moet gebeuren kunnen wij iemand inschakelen. Natuurlijk hebben andere bedrijven dat ook, maar geen partij heeft dit zo goed geregeld als wij. Wij hebben een handboek geschreven over de omgang met elkaar en hebben ook een verzekeringspakket. Op het moment dat ik de vraag “René als jij nou omvalt wat dan?” krijg, dan kan ik naar een collega wijzen. We werken allemaal op dezelfde wijze met een eenduidige invulling. Ook dat geeft onze klanten veel zekerheid.”
“De BBAN biedt klanten dus heel veel toegevoegde waarde en zekerheid,” besluit Verlaan. “En ook zeker omdat we vaak ook nog eens flink op de bouwkosten besparen. Samen met de aannemer en onze klanten zorgen wij ervoor dat bouwen weer leuk wordt. Het mooiste vind ik dat als een klant aan het eind van de klus tegen z’n vrienden en familie zegt: “Als je zelf nog een bouwklus hebt, moet je ook naar de BBAN gaan.” En dan maakt het me niet uit of het om een dakkapel of een bouwproject van een paar ton gaat.